Z badania wynika również, że więcej niż co drugi Polak (56% ankietowanych), który korzystał z usług linii lotniczych po 2004 roku – czyli od momentu, kiedy zaczęły obowiązywać nas przepisy unijne regulujące prawa podróżujących samolotami – w ogóle nie wie, że za zakłócony lot należy mu się rekompensata finansowa ze strony przewoźnika.
„To wyraźnie pokazuje, że Polacy nie są jeszcze świadomi ochrony, jaką daje im rozporządzenie WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 roku dotyczące odszkodowań i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, opóźnienia lotu o 3 lub więcej godzin lub jego odwołania”– skomentowała Katarzyna Pilarczyk, Product Manager w GIVT.
Jak podkreśliła przedstawicielka GIVT, badania wykazały, że niemal trzy czwarte Polaków (72% ankietowanych) podróżujących samolotami nie posiada wiedzy nawet o tak podstawowym prawie, jak zwrot kosztów biletu.
„Pomimo faktu, że latanie samolotami jest w Polsce coraz popularniejsze, wyniki naszego badania jednoznacznie pokazują, że pasażerowie nie są świadomi przysługujących im praw” – powiedziała Pilarczyk.
O prawie do zwrotu kosztów biletu w przypadku anulowania lotu wie tylko nieco więcej niż co czwarty badany - 28% ankietowanych. Bardzo podobnie rzecz ma się w kwestii świadomości obowiązku zapewnienia przez przewoźnika transportu do miejsca docelowego innym połączeniem - 23% ankietowanych. Raptem niecała połowa wie, że przewoźnik powinien zapewnić im nocleg w oczekiwaniu na lot, a jeszcze mniej, bo 32% ankietowanych, ma świadomość, że poza noclegiem należy im się również transport do hotelu. 40% badanych zdaje sobie sprawę, że linia lotnicza powinna im także zagwarantować dodatkowy posiłek.
Katalog praw pasażera linii lotniczych obejmuje kwestie związane z bagażem, takie jak jego zagubienie lub uszkodzenie oraz wspomniane wcześniej problemy z lotem, czyli opóźnienie, odwołanie czy odmowę przyjęcia na pokład. W tym zakresie przysługuje nam zestaw rekompensat ze strony przewoźnika lotniczego.
„W takich przypadkach mamy prawo przede wszystkim do odszkodowań finansowych, których podstawowym warunkiem jest odwołanie lotu lub opóźnienie samolotu w miejscu docelowym o co najmniej 3 godziny. Wówczas wysokość kwot jest zależna od odległości pomiędzy portami lotniczymi: do 1500 kilometrów jest to 250 euro, od 1500 do 3500 km – 400 euro, a kiedy lotniska znajdują się od siebie w odległości powyżej 3500 km, przysługuje nam maksymalna kwota, czyli 600 euro” – przypomniała mecenas Elżbieta Tyszka, główny prawnik w GIVT.
Przysługują nam ponadto prawa do zwrotu kosztów biletów lub innego połączenia z punktem docelowym, napojów i posiłków w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania oraz prawo do zakwaterowania w hotelu wraz z transportem do niego.
„Z naszej praktyki wynika, że polscy pasażerowie często zaczynają poszukiwać informacji o swoich prawach dopiero, kiedy doświadczą kłopotów z przelotem. Edukacja konsumencka w tym zakresie – bo przecież klient linii lotniczej to konsument – to bardzo aktualne wyzwanie, także dla nas. Wyniki badania jasno wskazują, że w tej kwestii jest jeszcze wiele do zrobienia”– dodaje Pilarczyk.
Internetowe badanie przeprowadziła w dniach 16-17 lipca br. agencja badawcza SW Research na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie 1004 Polaków powyżej 24 roku życia
Z badania wynika również, że więcej niż co drugi Polak (56% ankietowanych), który korzystał z usług linii lotniczych po 2004 roku – czyli od momentu, kiedy zaczęły obowiązywać nas przepisy unijne regulujące prawa podróżujących samolotami – w ogóle nie wie, że za zakłócony lot należy mu się rekompensata finansowa ze strony przewoźnika.
„To wyraźnie pokazuje, że Polacy nie są jeszcze świadomi ochrony, jaką daje im rozporządzenie WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 roku dotyczące odszkodowań i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, opóźnienia lotu o 3 lub więcej godzin lub jego odwołania”– skomentowała Katarzyna Pilarczyk, Product Manager w GIVT.
Jak podkreśliła przedstawicielka GIVT, badania wykazały, że niemal trzy czwarte Polaków (72% ankietowanych) podróżujących samolotami nie posiada wiedzy nawet o tak podstawowym prawie, jak zwrot kosztów biletu.
„Pomimo faktu, że latanie samolotami jest w Polsce coraz popularniejsze, wyniki naszego badania jednoznacznie pokazują, że pasażerowie nie są świadomi przysługujących im praw” – powiedziała Pilarczyk.
O prawie do zwrotu kosztów biletu w przypadku anulowania lotu wie tylko nieco więcej niż co czwarty badany - 28% ankietowanych. Bardzo podobnie rzecz ma się w kwestii świadomości obowiązku zapewnienia przez przewoźnika transportu do miejsca docelowego innym połączeniem - 23% ankietowanych. Raptem niecała połowa wie, że przewoźnik powinien zapewnić im nocleg w oczekiwaniu na lot, a jeszcze mniej, bo 32% ankietowanych, ma świadomość, że poza noclegiem należy im się również transport do hotelu. 40% badanych zdaje sobie sprawę, że linia lotnicza powinna im także zagwarantować dodatkowy posiłek.
Katalog praw pasażera linii lotniczych obejmuje kwestie związane z bagażem, takie jak jego zagubienie lub uszkodzenie oraz wspomniane wcześniej problemy z lotem, czyli opóźnienie, odwołanie czy odmowę przyjęcia na pokład. W tym zakresie przysługuje nam zestaw rekompensat ze strony przewoźnika lotniczego.
„W takich przypadkach mamy prawo przede wszystkim do odszkodowań finansowych, których podstawowym warunkiem jest odwołanie lotu lub opóźnienie samolotu w miejscu docelowym o co najmniej 3 godziny. Wówczas wysokość kwot jest zależna od odległości pomiędzy portami lotniczymi: do 1500 kilometrów jest to 250 euro, od 1500 do 3500 km – 400 euro, a kiedy lotniska znajdują się od siebie w odległości powyżej 3500 km, przysługuje nam maksymalna kwota, czyli 600 euro” – przypomniała mecenas Elżbieta Tyszka, główny prawnik w GIVT.
Przysługują nam ponadto prawa do zwrotu kosztów biletów lub innego połączenia z punktem docelowym, napojów i posiłków w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania oraz prawo do zakwaterowania w hotelu wraz z transportem do niego.
„Z naszej praktyki wynika, że polscy pasażerowie często zaczynają poszukiwać informacji o swoich prawach dopiero, kiedy doświadczą kłopotów z przelotem. Edukacja konsumencka w tym zakresie – bo przecież klient linii lotniczej to konsument – to bardzo aktualne wyzwanie, także dla nas. Wyniki badania jasno wskazują, że w tej kwestii jest jeszcze wiele do zrobienia”– dodaje Pilarczyk.
Internetowe badanie przeprowadziła w dniach 16-17 lipca br. agencja badawcza SW Research na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie 1004 Polaków powyżej 24 roku życia.
O GIVT
Uzyskujemy odszkodowania od linii lotniczych za opóźnione lub odwołane loty oraz w przypadku odmowy wejścia na pokład. Działamy szybko i sprawnie, według przejrzystych zasad.Aby ułatwić pasażerom uzyskanie rekompensaty, stawiamy na silne zaplecze technologiczne, inwestujemy w systemy automatyzacji zadań, machine learning i zaawansowane big data. GIVT tworzą doświadczeni eksperci z wielu branż, w tym lotniczej, finansowej, nowoczesnych technologii, konsultingowej, digital marketingu i usług prawnych.
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET